هنگامی که کلمه «تعطیلات» رو می شنوین، چی به ذهن شما میاد؟ تعطیلات واسه بیشتر افراد به معنای تفریح، آزاد کردن نگرانیا و دل مشغولیا، پذیرایی کردن از خود یا استراحت و خوابیدنه. اما واسه شمام پیش اومده دقیقا روز بعد از تعطیلات که پشت میز کارتون برمی گردید، احساس کنین خیلی خسته هستین و به استراحت احتیاج دارین؟ فکر می کردیم یک تعطیلات درست وحسابی باعث می شه از استرسا و نگرانیای روزمره فاصله بگیریم، اما حالا حتی خسته تر از روزهای قبل از تعطیلات هستیم. با چه جوری همراه باشین تا ببینیم به چه دلیل این اتفاق افتاده و چه جوری با برنامه ریزی درست می تونیم بعد از تعطیلات با انرژی به کار و زندگی روزمره مون برگردیم.

برنامه-ریزی

 

تعطیلات به شکل ی اشتباه

یک تصور اشتباه عادی که خیلی از افراد درباره تعطیلات دارن، اینه که فکر می کنن باید بیشترین استفاده رو از تعطیلات شون ببرن. اونا در همه تورهایی که می تونن ثبت نام می کنن یا بیشتر از ۱۰۱ جای رو واسه بازدید انتخاب می کنن و ۹۸ مورد از اونا رو در برنامه سفرشون می گنجانند. با اینکه دیدن جایای فوق العاده در طول سفر مهمه، اما بیشتر افراد برنامه شون رو بیش ازحد فشرده می کنن و خود رو اونقدر درگیر بازدید از جایای مختلف می کنن که نتیجه اون افزایش خستگی و استرس می شه.

در دنیای امروز که بیش ازحد در خطر رسانه ها و فرهنگ تکنولوژیک هستیم، خیلی راحت میشه معنای واقعی کلمه «تعطیلات» رو از یاد برد. تکنولوژی و رسانه های اجتماعی، همه تجربه های ویژه ای رو که می شه در تعطیلات داشت، بیش ازحد گسترش دادن و اونا رو عادی کردن. این جمله معروف که «اگه درباره چیزی، مطلبی در شبکه های اجتماعی نذارین ، واقعا چیزی اتفاق افتاده؟» خوب فرهنگ الان ما رو واسه مستندسازی و به اشتراک گذاری همه چیز نشون می ده.

شما همه وعدهای غذایی تون رو در اینستا گرام نشون میدید، همه لحظه های سفرتون رو در تلگرام با افراد درمیان می ذارین و چیزای خیلی زیادی رو در فیس بوک با بقیه به اشتراک می ذارین. درواقع شما در هر لحظه بیشتر درگیر گرفتن یک عکس سلفی عالی هستین تا اینکه واقعا در موقعیتی که در اون حاضر هستین مشارکت کنین و از اون لذت ببرین. درواقع شما کیفیت سفرتون رو قربونی تعداد پستای اشتراکی تون می کنین.

تصور اشتباه از «تعطیلات» باعث موارد زیر می شه:

گنجاندن فعالیتای بسیار زیاد در برنامه سفر

شما زمان خیلی زیادی واسه دیدن ایتالیا صبر کردین و حالا تنها دو هفته واسه دیدن این کشور فرصت دارین و می خواید تا جایی که امکان دارین از این سفر بهره مند شید؛ درنتیجه فعالیتای خیلی زیادی واسه خودتون درنظر میگیره. روزهای تعطیلات شما، از صبح زود شروع می شن و تا بامداد روز بعد ادامه پیدا می کنن. درنتیجه شما زود از خواب بیدار میشید، دیر به رختخواب باز می گردین و در تموم طول روز مشغول راه رفتن از این طرف بهش طرف هستین و درنهایت از خودتون می پرسین، به چه دلیل ازنظر فیزیکی احساس خستگی می کنین؟

رزرو کردن ساعتای عجیب واسه پرواز

واسه اینکه زمان تعطیلات رو به بیشترین میزان برسونین، اولین پرواز موجود واسه سفر رو انتخاب می کنین و از آخرین پرواز واسه بازگشت به خونه استفاده می کنین. اینطوری فقط چند ساعت فرصت دارین تا واسه روز کاری بعد آماده شید. درنتیجه با خستگی زیاد و به شکلی به درد نخور به محیط کار باز می گردین.

نگرانی ی محل کار رو داشتن

درطول تعطیلات به طور همیشگی اتفاقات محل کار رو کنترل می کنین و به ایمیلای کاری جواب میدید یا فعالیتای مربوط به کار رو انجام میدید. اینطوری نه تنها از تعطیلات تون دور میشید، چراکه به طور کامل نمی تونین از لحظه لذت ببرین، بلکه استرسی رو که سعی می کردین از اون فرار کنین، به طور همیشه با خود همراه دارین.

اگه شما زمان زیادی رو صرف چت کردن در تلگرام و به روز رسانی فیس بوک و اینستاگرام کنین هم، این حالتِ استرس واسه شما پیش میاد و لحظه های زیبای خیلی زیادی رو ازدست میدید.

انتخابای اشتباه واسه گذراندن تعطیلات

اگه به دنبال زمانی واسه استراحت و استراحت هستین، باید جای یا فعالیتایی رو انتخاب کنین که احتیاجی به انرژی فیزیکی شدید ندارن (مثلا پیاده روی تا کمپ اصلی اورست) یا از نظر ذهنی طوری باشه که مشغله ی ذهنی واسه شما به همراه نداشته باشه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   به چه دلیل باید مثبت اندیش باشیم؟ 

درنتیجه باید کاری رو انجام بدین که از اون لذت می برین یا به مقصدی سفر کنین که آروم باشه و ذهن شما رو درگیر نکنه.

به شکل ی درست به تعطیلات برید

باید یاد بگیریم که تعطیلات زمانی واسه رهاییه و شما نباید احساس کنین که برنامه های خیلی زیادی روی سرتون ریخته. شما باید سعی کنین تا تعطیلاتی فوق العاده واسه خودتون بسازین که در اون به شما خوش بگذره و استراحت کنین.

ایده ی بسیار خوبیه که از محل بیرون اومدن آب زیر زمینیای آب گرم، جاذبه های گردشگری، رستورانا و فعالیتای مختلفی که پیشنهاد می شن لذت ببرین، اما توجه داشته باشین و قبول کنین که فعالیتای مختلف از زمانی که شما دراختیار دارین، خیلی بیشتره و نمی تونین همه این فعالیتا رو امتحان کنین.

واسه تعطیلاتی برنامه ریزی کنین که این امکان واسه تون جفت و جور باشه که بخشی از اونو ندیده بگیرین یا تغییرش بدین. با حذف کردن این فشار که باید همه کارا رو انجام بدین، می تونین احساس آسودگی کنین و هنگامی که می خواید به محل کارتون برگردین، احساس می کنین که انگیزه بیشتری دارین.

تو ذهن داشته باشین که موارد زیر به شما کمک می کنه تا از زمان تعطیلات تون استفاده ی بیشتری کنین:

یک روز زودتر به خونه بیایید

ایده ی بسیار خوبیه که همیشه یک روز به خود وقت بدین و قبل از بازگشت به سر کار، خود رو واسه اون آماده کنین. این کار به بدن و ذهن شما اجازه می ده تا با برگشتن به خونه، خود رو با شرایط جدید برابری بدین و آماده ی فعالیتای روزمره ی کاری شید. یک روز زودتر برگشتن به شما اجازه می ده در خونه مستقر شید، چمدون هاتون رو باز کنین و وظایف مربوط به کار مثل بررسی ایمیلا رو قبل از رفتن به دفتر انجام بدین. این کار به شما فرصت می ده تا اضطراب و استرس مربوط به فشار کار پیش ِ رو رو کم کنین.

از زمان تون استفاده کنین

هدف از تعطیلات اینه که استراحت کنین و لذت ببرین. درنتیجه زمانی که می خواید سفر مطلوب تون رو برنامه ریزی کنین، از زمان تون طوری استفاده کنین که بتونین از همه تجربه ها به بهترین شکل استفاده کنین و لذت ببرین. قبول کنین که همیشه چیزای بیشتر واسه دیدن و انجام دادن هست، اما زمان شما واسه همه اونا کافی نیس، پس آرامش داشته باشین و لذت ببرین.

آرامش

به اندازه کافی بخوابید

بازم تکرار می کنم هدف شما از رفتن به تعطیلات تجدید قواه، درنتیجه برنامه تون رو بیش ازحد شلوغ نکنین و فعالیتای آخر شب و صبح زود رو از برنامه تون حذف کنین. مطمئن شید که به اندازه کافی استراحت می کنین و می خوابید. اشکالی نداره اگه یک روز از تعطیلات رو تنبلی کنین و برنامه ای نداشته باشین تا بتونین به اندازه کافی بخوابید.

بیش ازحد تنبلی نکنین

درست به همون اندازه که استراحت ضروریه، بدن شما واسه جنگ کردن با استرس و احساس سرزندگی و سرحالی به اندازه ای فعالیت هم احتیاج داره. درنتیجه بیش ازحد نخوابید و استراحت نکنین. سعی کنین کمی ورزش روزانه انجام بدین و اگه ورزش نمی کنین از این فرصت استفاده کنین تا یک عادت جدید در خودتون بسازین. ورزش رو آهسته شروع کنین. درمورد خواب هم مراقب باشین و به اندازه کافی بخوابید. بعضی از افراد به ۸ ساعت یا بیشتر خواب شبونه احتیاج دارن، اما این میزان به بدن شما بستگی داره و هرچقدر که لازم دارین در شب بخوابید تا استراحت کنین. بیش ازحد خوابیدن واقعا می تونه اثر منفی داشته باشه و شما احساس بی حسی و خستگی می کنین. درست مثل چیزای دیگر «تعادل» بهترین چیزه.

استراحت کنین و آرامش داشته باشین

همه افراد هر از چند بعضی وقتا واسه فاصله گرفتن از فشار کار روزانه به تعطیلات احتیاج دارن. لازمه مطمئن شید که تعطیلات تون این هدف رو برآورده می کنه و به شما کمک می کنه تا استراحت و استراحت کنین.

هنگامی که احساس کردین قدرت تازه گرفتین و انگیزه کافی واسه رفتن به سر کار دارین، می تونین کارکرد بهتری داشته و منتظر تعطیلات بعدی باشین.



 


دسته‌ها: آموزشی