همه ما این پیشنهاد ی خوب رو شنیده ایم که «مثبت فکر کن». اما هر چه رقابتایی که در زندگی با اونا روبرو میشیم بزرگتر باشه، نیمه ی خالی لیوان بیشتر به چشم میاد و مثبت اندیشی غیرممکن و غیرواقعی به نظر می رسه. در شرایطی که هیچی بر وفقِ مراد نیس، مشکل میشه انگیزه ای واسه مثبت اندیشیدن پیدا کرد. در این مقاله تا حدودی به شما می گیم که به چه دلیل باید مثبت اندیش باشیم.

 

مانعِ واقعیِ مثبت اندیشی، ذهنِ ماست که طوری برنامه ریزی شده تا در روبرو شدن با تهدیدات، نیمه ی خالی لیوان رو ببینه. این کارکردِ باقی موندن نوع بشر، وظیفه ی خود رو خوب انجام داده. به ویژه زمانی که آدما در عصر شکار زندگی می کردن و زندگی شون با خطرات واقعی و زیادی روبرو بود و احتمال داشت به وسیله موجودات زنده یا پدیده‏ های طبیعی در محیط دور، فورا کشته شن. این موضوع واسه آدمای ساده نمونه داشت. الان این کارکرد، تنها به بدبینی و منفی نگری و تمایل واسه یافتن تهدیدهای پیرامونی تو ذهن آدم، منجر می شه. تهدیدهایی که در احتمال اتفاقِ حوادثِ بد، بزرگ نمایی می کنن. وقتی تهدید واقعی در کمین شما باشه، این کارکرد شما رو نجات می ده اما وقتی تهدیدها رو تو ذهن خود بزرگ نمایی کنین بعد از یه مدت قانع میشید که پروژه ای که روی اون کار می کنین، محکوم به شکسته. در این مواقع نگاه منفی داشتن، تصویر وخیمی از شرایط ترسیم می کنه که باعث پوچی و ناامیدی در زندگی می شه.

برنامه-ریزی

مثبت اندیش بودن یک رقابت روزانه در زندگیه که به توجه و تمرکز احتیاج داره. اگه می خواید بر تمایلِ ذهن به تمرکز روی تهدیدها پیروز شدین، باید مصمم باشین و مثبت فکر کنین اما مثبت اندیشی تصادفی نیس، مهارتیه که ما باید توجهِ زیادی بهش داشته باشیم.

مثبت اندیشی و سلامت

بدبینی معضلیه که سلامتی رو تهدید می کنه. تحقیقاتِ زیادی انجام شده که نشون می ده افراد ِخوش بین از دید جسمی و روانی، سالم تر از افراد بدبین هستن. مارتین سلیگمن (Martin Seligman) استاد دانشگاه پنسیلوانیا تحقیقات زیادی در این مورد انجام داده. اون به همراه پژوهشگرانی از دارتموث (Dartmouth) و دانشگاه میشیگان، مطالعاتی روی افراد ۲۵ تا ۶۵ ساله انجام دادن تا اثر بدبینی یا خوش بینی رو روی سلامتی اونا بررسی کنه. نتایج تحقیقات نشون می ده که افرادِ بدبین خیلی زود سلامتی شون رو از دست میدن.

نتایج تحقیقات سلیگمن مثل نتایج تحقیقات کلینیک مایو (Mayo) است که نشون می ده مریضیای قلبی و عروقی و بقیه مریضیای طولانی در افراد خوش بین بسیار کمتر مشاهده می شه. با اینکه کارکرد دقیقِ اثر بدبینی بر سلامت جسم هنوز مشخص نشده، اما پژوهشگرانی از ییل (Yale) و دانشگاه کلرادو به این نتیجه رسیدن که بدبینی با ایمنیِ ضعیفِ بدن در برابر تومورها و عفونتا رابطه مستقیم داره.

محققانی از دانشگاه کنتاکی (Kentucky) در تحقیقات خود به افراد خوش بین و بدبین ویروسی تزریق کردن تا واکنش سیستمِ ایمنی رو مورد امتحان بذارن. نتایج نشون دهنده ی اون بود که افراد خوش بین سیستمِ ایمنیِ بسیار قوی تری نسبت به افراد بدبین دارن.

مثبت اندیشی و کارکرد

فوایدِ مثبت اندیشی در سلامتی خلاصه نمی شه. سلیگمن درباره رابطه بینِ مثبت اندیشی و کارکردِ افراد هم مطالعاتی انجام داده. در یک مورد مطالعاتیِ خاص، اون به بررسی میزان خوش بینی و بدبینی کارشناسانِ فروشِ بیمه پرداخت. نتایج نشون داد که فروشندگانِ خوش بین ۳۷ درصد بیشتر از بدبینا فروش داشتن که در طول اولین سالِ کاری، درآمدی دو برابری رو واسه شرکت ایجاد می کنن.

اینجا سه مورد هست که واسه مثبت اندیش بودن به شما پیشنهاد می کنیم:

۱. جدا کردن واقعیات از تخیل

اولین قدم در مثبت اندیشی اینه که بدونیم چیجوری افکارِ منفیِ خود رو متوقف کنیم. هر چه بیشتر روی افکارِ منفی تمرکز کنیم، این افکار قدرتِ بیشتری پیدا می کنن. اما باید بدونیم که بیشتر اینجور افکاری واقعیت ندارن و تنها تو ذهن ما هستن.

وقتی متوجه میشید دارین افکار منفی و بدبینانه رو باور می کنین، صدایی در درون شما می گه: حالا وقت اون رسیده که این افکار رو متوقف کنی و اونا رو بنویسی، حالا افکارتان رو دقیقا بنویسه. می بینین که پس از اون آروم تر میشید و می تونین با دقت و به طور منطقی صحت افکارتان رو بررسی کنین و ببینین این جملات واقعیت داره یا نه. می تونین مطمئن باشین هر جا از کلماتی مثل هیچوقت، همیشه، بدترین، همیشه و چیزای دیگه ای به جز اینا استفاده شده این گفته درست نیس یا واقعیت نداره.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   به چه دلیل بعد از گذراندن تعطیلات بازم احساس خستگی می کنیم؟

شما همیشه کلیدهای تون رو گم می کنین؟ درسته که نه، شاید بعضی وقتا اونا رو جا بذارین اما همیشه که اینطور نیس. شما هیچوقت قادر به یافتن راهِ حل واسه مشکلات تون نیستین؟ اگه واقعا گیر افتادین ممکنه در برابر خواسته کمک از بقیه، مقاومت کرده باشین، یا اگه مشکل تون واقعا پیچیده یا غیر قابل حله، به چه دلیل خودتون رو ناراحت می کنین؟

اگه جملاتی که روی کاغذ نوشته اید، هنوز به نظرتون واقعی و درسته، اونا رو به یک دوست یا همکار قابلِ اعتماد نشون بدین و ببینین اون با شما درباره جملات تون هم باور. با این کار مطمئنا حقیقت واسه تون مشخص می شه.

وقتی حس می کنین چیزی همیشه اتفاق میفته یا هیچوقت رخ نمی ده، این تمایلِ طبیعیِ ذهن شماس که اهمیتِ یک موضوع رو بیشتر از چیزی که واقعا هست، جلوه می ده. شناسایی افکار و جدا افکار منفی از واقعیات به شما کمک می کنه تا از چرخه منفی نگری خارج شید و به طرف مثبت اندیشی حرکت کنین.

۲. یک مورد مثبت رو شناسایی کنین

شما با افکار منفی به خودتون ضربه میزنین، حالا زمان اون رسیده که به ذهن خود یاد بگیرین که بر مثبت اندیشی تمرکز کنه. این کار با تمرین کردن امکان پذیره، اما اول باید با انتخاب آگاهانه ی افکارِ مثبت، به ذهن سرگردان خود کمی امید بدین. هر فکر مثبتی توجهِ ذهن رو به خود متمرکز میسازه. وقتی همه چیز بر وفق مراد و حالِتون خوب باشه، این کار تقریبا آسونه، اما وقتی کارا خوب پیش نمی ره و ذهن با افکار منفی پر شده، مثبت اندیشی می تونه به یک رقابت تبدیل شه. در این لحظات به روزی که کذرونده اید فکر کنین و یک اتفاق مثبت رو، هر چند به نظر کوچیک و کم اهمیت باشه، پیدا کنین. اگه در این روز چیزی به ذهن تون نرسید به روزهای قبل حتی هفته گذشته فکر کنین تا چیز مثبتی به ذهن تون برسه یا اینکه به اتفاق مثبتی که در انتظار اون هستین فکر کنین.

نکته مهم اینه که باید چیز مثبتی رو در نظر داشته باشین تا وقتی افکار منفی به سراغ شما اومد، توجه تون بهش جلب شه. در مرحله اول با جدا واقعیات از اوهام، قدرتِ افکار منفی رو کم کنین، در قدم دوم افکار مثبت رو جانشین افکار منفی بکنین. وقتی این کار رو تکرار کنین، می بینین که پس از یه مدت می تونین بر افکار منفی پیروز شدین. اگه این کار واسه شما مشکله، می تونین خیالات منفی رو بنویسین و ببینین که اونا تا چه حد بی اعتبار هستن تا بتونین از مثبت اندیشی بهره مند شید.

۳. همیشه قدرشناس باشین

حالا زمان اون رسیده که شکرگزار چیزایی باشین که به شما ارزانی شدن. شکرگزاری تنها یک عمل اخلاقی نیس، بلکه هورمون کورتیزول رو که باعث ایجاد استرس می شه به میزان ۲۳ درصد کم می کنه. تحقیقی در دانشگاه دیویس (Davis) در کالیفرنیا انجام شد که نشون می ده افرادی که شکرگزار و قدردان هستن، همیشه حالِ خوبی دارن، پرانرژی هستن و به دلیل کاهش سطح هورمون کورتیزول، نگرانیِ کمتری دارن.

اگه سعی کنین هر روز بر چیزای مثبت تمرکز کنین، روحیه ی شکرگزاری رو در خود پرورش دادین. هر وقت افکار منفی به سراغ تون اومد، از این روش استفاده کنین تا بتونین همه چیز رو تغییر بدین و مثبت فکر کنین، در این صورته که مثبت اندیشی روش زندگی شما میشه.

ختم کلام

در این مقاله سه روش مطرح شد که بسیار ساده و ساده هستن، اما اثر فوق العاده ای دارن، چون به ذهن آموزش میدن که چیجوری بر افکار مثبت تمرکز کنه. اگه خود رو مجبور به استفاده از این روش ها بکنین، عادات قدیمی رو می تونین ترک کنین. با توجه به تمایل طبیعی ذهن به افکار منفی، ما باید واسه مثبت اندیشیدن به ذهن مون کمک کنیم. سعی کنین این روش ها رو بکار بگیرین تا اثر تفکر مثبت رو بر جسم، روان و کارکرد خود ببینین.

منبع : Linkedin.com

 


دسته‌ها: آموزشی